Startsidan

Classic Malt Cruise

Andra länkar

Utdrag ur Loggboken för SailAway. År 2002

Den 9:e Maj
Äntligen har jag kommit ner till båten igen. Efter en extra dag i England och vänner i Brighton tar jag färjan från Portsmouth till Jersey. Det tog 10 timmar, men då låg vi still ett par timmar på Guernsey också . Båten har klarat vintern mycket bra. Till och med den billiga Japanpressen hängde kvar trots tidvis frisk vind under vintern. Tack vare den lilla värmaren (el-värme) vi köpte i höstas, har all fukt hållits borta.

Den 12:e Maj
Båten står nu på land. Den var förvånansvärt ren under vattenlinjen. En avspolning med högtryck räckte för att bli av med beväxningen. Idag har jag bottenmålat och putsat klart friborden. Sjösättning på tisdag morgon.
Måndag den 13:e maj: regnet vräker ner och det blåser friskt. Skönt man fick klart utomhus igår.

Den 17:e Maj
Checkar ut från Elizabeth Marina efter mer än åtta månader. Ett absolut toppenställe för den som vill ligga en längre tid. Generösa och vänliga människor, som jag inte har träffat på någon annans stans. Allt som allt, inkl. el till elementet under vintern, kostade det mig inte mer än 60.-/dag. Tummen upp för dem.
Första resan gick upp till Guernsey. Efter lite åska på morgonen klarnade det upp och jag kunde ge mig iväg, och fick en fin tripp.
Resan kommer nu att fortsätta norrut, för er som kanske har hört något annat. Borta bra men hemma bäst brukar man ju säga, och vad går upp mot vår och sommar i Sverige och vår hemmaskärgård. Att veta var man har sin båt och kan se till den på ett bra sätt, är en annan viktig sak. Medelhavet får bli en annan gång.

Den 22:a Maj
Just nu länsar vi fram i hyfsad fart in mot Boulogne-sur-Mer, i norra Frankrike. Vi har haft en bra takt och ganska goda förhållanden. Resan har gått från Guernsey till Cherbourg - FéCamp - Dieppe - Bolonge. Igår hade vi en riktig smörsegling upp till Dieppe. Frisk vind men smult vatten eftersom vi hade lä från land. Nu på kvällen kom det en riktig regnskur, men då låg vi redan i hamn.

Den 27:e Maj
I kväll lägger vi till i Den Helder, Holland. Vi har haft två hyggliga dagar med viss sol och lagom vind. Vi låg två dagar i Dunkerque och två i Zeebrugge på grund av dåligt väder. Upp till Dunk. loggade vi 8 knop i snitt med bara stor och ett rev. Till Zeeb. hade vi ett snitt på 9 knop över 41 M, med dubbla rev. Men då hade vi medström förstås. I morgon hoppas vi kunna slussa in i Ijsselmeer och gå ner till Medemblik, där jag skall parkera båten fram till semestern.

Den 30:e Maj
Båten ligger nu i den lilla fina medletidsstaden Medemblik. Själv sitter jag just nu och väntar på flyget till Stockholm. Fyra timmar i Basel....
Sista etappen ner från Den Helder blev ganska blåsig och gropig. På Ijsselmeer är det inte djupare än 3-4 m och det ganska krabb sjö vid frisk vind. Ungefär som Roxen i motvind. Skönt att vakna hemma i morgon bitti. Slut för nu.

Den 6 juli
Vi har både kommit till, och lämnat Holland. Vi lämnade Medemblik och gick via kanalerna upp till Lauwersoog, innanför de Frisiska öarna. På grund av rusk & regn låg vi tre dar i den lilla staden Dokkum, en mysig fin liten stad inne i kanalen. Idag kom vi ut på havet igen, som lugnat sig betydligt. Vi ligger nu på den ostfrisiska ön Nordeney och räknar med att kunna gå till Helgoland imorgon.

Efter detta har mycket vatten runnit under kölen... Vi kom till Helgoland där vi träffade på ett trevligt svenskt par från HR-34-an Elin. Vi träffade på en svensk eskader från Göteborg, så det var mycket svenskt plötsligt.

Efter det gick vi vidare in mot floden Eider och upp till staden Friedrichstadt, som har en Holländsk historia bakom sig. Där stannade vi bara en natt för att sedan tuffa vidare mot Kielkanalen och Holtenau. Äntligen var vi ute på "fast vatten" igen.
Sedan blev det Langeland i Danmark och ytterligare några hamnar i Danmark innan vi kunde sätta ner fötterna på svensk mark i Ystad.
Efter besök på Hanö fick vi mer förliga vindar, som via Karlskrona snabbt tog oss upp till Kalmar. I södra Kalmarsund surfade vi i 10 Kt vid ett tillfälle. I Kråkelund kunde vi äntligen ligga i naturhamn igen för första gången på mycket länge.

Vi är nu framme i slutet av Juli och äntligen har värmen kommit. Vi kommer ifatt några av våra andra seglande vänner uppe vid Västra Stendörren och får flera sköna dagar med bad och avkoppling.
Sista natten på resan, i början av augusti, blir i hemmavatten vid Lådna. Varm kväll med brasa på berget och stjärnklar himmel. Underbart.

Hälsningar från oss på SailAway.