|
Startsidan
|
Resa till Whiskyns hemland En artikel jag skrev för Oceanseglarklubbens tidning Flaskposten. Tänk er inledningsvis detta senarie. ”Absolut Cruising” Vin & Sprit i samarbete med Svenska kryssarklubben inbjuder till stor seglingsfest….. Vi startar i Årstaviken med fest, provsmakning och rundvandring i gamla fina lokaler, sedan fri segling ner till Åhus med ny fest, rundvandring och provsmakning i Absolutfabriken. Välkomna, allt utan kostnad för deltagarna. Ja ni förstår själva hur dumt och otänkbart det låter, men precis så är det man gör i Whiskyns hemland Skottland. Classic Malts Cruise kallas evenemanget, som har gått av stapeln de senaste sju åren, och utspelas på den skotska västkusten. Arrangörer är United Distillers and Vintners (UDV) i samarbete med Clyde Cruising Club. UDV är det företag som äger de flesta kända whiskymärken som vi hittar här hos oss. I år (2001) var det tre svenska båtar som deltog och det
var fler är från något annat land om vi undantar värdlandet Skottland och
England. Från Sverige kom förutom undertecknad Sailaway, också
Unicorn från Göteborg med Anna-Karin & Håkan samt Christina
från Råå med Stina & Janne. Själva avseglade vi från vår hemmahamn den 19 maj, under stor fanfar från OSK:s klubbmästraren. Vi gick söder ut mot Blekinge och Bornholm, tog svängen runt Rügen i Tysklnad och fortsatte via Danmark och Anholt upp till Bohuslän där vi firade midsommar hos god vänner. Sen gick turen via det norska Sörlandet över Nordsjön till Inverness. Väl över Nordsjön gick vi via Caledonian Canal över till den Skotska västkusten. I kanalen sammanstrålade vi med OSK-båten Unicorn från Göteborg. Ett tag var det lätt och tro att vi befann oss i Göta Kanal. I Fort Augustus slussade vi nämligen ihop med tre andra svenska, en dansk och en tysk båt. De övriga två svenska båtarna var på väg ner till Kanarieöarna och ARC. Den 13 juli var vi framme i Oban, knutpunkten i West
Highland. Oban är som ni kanske vet inte bara en stad utan också namnet på det
destilleri och den whisky som tillverkas där. Den whisky man gör här är lagrad i
14 år. Den tillhör de mindre ”rökiga” med ett inslag av salt och torv. Mycket
drickbar kan jag säga. Oban är en av de s.k ”Classic Malts”, en samling märken
som marknadsförs av UDV. De är sex till antalet, men vi kommer bara att besöka
tre av dem under denna resa. Åter till Oban. Med regnet hängande i luften samlades sedan hela skaran av seglare till fest på destilleriets bakgård. En magnifik buffé var uppdukad och glasen med ädla drycker stod i långa rader. Fisk & Skaldjur så mycket man orkade och efter det kom hallon och jordgubbar. I bakgrunden spelar ett band traditionell musik. In kommer nu Oban Pipe Band, en säckpipeorkester av yttersta klass. Vi rycks snabbt med av det suggestiva ljudet från säckpipor och trummor och i oordnad procession tågar sedan hela kalaset ner till den norra piren i hamnen. I ljuset av solnedgången fortsätter man att spela, nu också för snabbt tillskyndande turister och andra stadsbor. En otroligt härlig stämning som gör att de nästan aldrig tillåts sluta spela. Vilken kväll! Nästa morgon är det dags för avfärd upp mot Skye. Segel hissas, och på en av de större segelskutorna står en pipblåsare i fören och anför färden. Här splittras armadan. Några tar den yttre vägen via Colonsay och Coll. Själva går vi Sound of Mull upp till en liten lagun som heter Loch Na Droma Buidhe, på norra sidan av Mull, fast på fastlandet. Den finns med i pilotböckerna och är värd mer än en natt. På vägen upp får man uppleva närheten till de höga men gröna bergen. På sina ställen stupar de rakt ner i havet. Tack och lov finns det gott om får och kor på sluttningarna. Inga synbara spår av Mul & Klövsjukan. Vi ankrar upp i vår nyfunna lagun tillsammans med ett tiotal andra båtar och vi får en underbar kväll. De höga bergen omringar oss och ger efterlängtat vindlä. Sol, värme, krabba och havskräftor (inköpta i Oban) inmundigas i Unicorns sittbrunn. Anna-Karin och Håkan hade redan badat i det 12-gradiga vattnet. Om man bortser från vattentemperaturen och lägger till några palmer på stranden, kunde denna lagun ligga var som helst i Karibien eller Söderhavet. Bergen med sin prunkande grönska sträcker sig ända ner till vattenlinjen. Nästa dag skulle bli den finaste på lång tid. Blå himmel och svag vind från väster följer oss upp mot Skye. Vi passerar öarna Muck, Eigg och Rhum, vackra höga öar som man skulle vilja ha mer tid att vandra runt på. Rhum är en mäktig ö med toppar på upp till 800 m. Det är inte så väl beställt med bra vikar att lägga till i och ön är ett reservat utan fast boende befolkning. Att närma sig Skye från söder, i solsken, måste höra till
det vackraste och mäktigaste man kan uppleva som seglare. De höga spetsiga
bergen i kombination med utvecklad grönska och seglingsbart vatten, har ingen
motsvarighet i vårt närområde inte ens i Norge. Vi nattar i en liten vik på den
södra delen av ön. Trötta och i frisk motvind går vi nu för motor upp mot Loch Harport, viken där byn Carbost och Destilleriet Talisker ligger. Den västra kusten av Skye är skrämmande vacker. Bergen stupar lodrätt 200-300 m ner i havet. På flera ställen finns ”Raukar” som säkert mäter 100m, stående som stalagniter. Vi lägger ankar utanför Carbost, som redan börjar fyllas av andra båtar. Vinden ökar och drar ner längs hela viken, vilket också ger en del sjö. Vi får lägga om en gång innan vi kan komma till ro. Ja, någon ro blir det inte. Vinden ökar under dagen till 12-15 m/s så det är inte tal om att lämna båten för att utforska land. Fram på kvällen mojnar det och vi känner oss säkra på ankarfästet, så nu ror vi iland. Under två dagar får vi nu uppleva ytterligare ett stycke
skotsk kultur. Talisker har dukat upp med ett stort partytält, som rymmer flera
hundra personer. En av kvällarna bjuds på den traditionella Cillied (uttalas
Killi). Då dansar man ”reel” till Fiol & dragspelsorkester. Musik som kan pågå
längre än man orkar dansa. Reel är, kan man säga, en jobbigare form av
Squaredanse. Mat och dryck serveras i stora mängder. Till dessa fester är också
alla anställda på destilleriet inbjudna (vilket ofta inte är så många). Det gör
att man känner sig lite mer delaktig, än att bara vara turist. Det är mer som en
stor firmafest. Dagen därpå är det stort grillparty och tävlingar. Bl.a skall
man bygga en tunna på tid, och det är inte lätt, men vi klarade det. Från Canna får vi en härlig segling ner till Tobermory på Mull. Stratus-35an från Råå klarar sig med ett slag vid Rhum, emedan vi andra två tvingas göra ett extra slag. (Med ens har ett ”race” uppstått.) Ett slag som gör att Christina får ett ointagligt försprång ner mot Mull. I viken vid Tobermory ligger en av de gamla J-jakterna, Velsheda. Vi andra ser väldigt små ut vid sidan av henne. Ett par dagar senare kunde vi beskåda en annan skönhet, Savannah. Det är ingen J-båt, bara 90 foot, men ack så vacker och i super finish. Efter att bunkrat i Oban, vinkat farwell till Christina och Unicorn, som måste hinna hem till Sverige igen, styr vi vidare mot whiskyön med stort Ö, Isla, eller "Hebridernas drottning" som man också säger. Jag har inte nämnt så mycket om tidvatten och strömmar, men nu när vi passerar Corryvreckan kan det ju vara på sin plats. Här uppe i Skottland är det inte så mycket djupen man behöver fundera på, mer är det strömmarna. Man vill ju inte streta i motström, så man kollar i tid när det passar bäst att gå, beroende på den väg man tar. Här strömmar det åt alla möjliga håll runt öar och uddar. Nu när vi går ner mot Isla på insidan av Jura, får vi fin medström under flera timmar. Dimman sveper över öarna och gör sikten begränsad. Vinden har idag uteblivet så för motor glider vi med strömmen i över 8 knops fart (SOG) medan vi puttrar i loggade 5 knop. Men nere vid Mull of Kintyre någon vecka senare, skulle det bli bättre upp, över 11 knop. Uppe i Sound of Luing, strax före Corryvreckan, fick vi dock känna på lita av virvelströmmarna. Här har vi också VHF-kontakt med Artic Fox. De ligger ett par dygn före oss och letar nu diesel nere på Isly, för vidare färd mot Irland. Vi lägger oss på boj utanför Port Ellen, efter att passerat Ardbeg, Lagavulin och Laphroaig. Port Ellen i sig kan man inte säga är någon höjdarby. I eftermiddagsdrizzlet förs tankarna lätt till någon fattig by på Nordirland, som det brukar se ut på TV-nyheterna. I Port Ellen ligger nu ett stort Mälteri, som levererar malten till destillerierna på ön. Vi tar bussen up till Bowmore (min favorit) som är öns huvudort. Bowmore är lite mer pittoresk, men har ingen hamn som går att lägga till i tyvärr. Bowmore ingår också i de sex klassiska sorterna. Det roliga med bussturen var att läsa turlistan. Det var som att läsa Systemets prislista över Single Malt, fast priserna var ersatta med tider. Bowmore 11.20, Bruichladdich 11.45, Bunnahabhain 12.00, Caol Ila 12.20, e.t.c. Det avslutande arrangemanget på Lagavulin blev ännu en höjdpunkt. Vi börjar som sig bör med en rundvandring. På slutet kommer vi ner i rummet, där all den färdigdestillerade spriten samlas upp i en stor tank. En av arbetarna skopar upp några liter ren vit sprit, färdig att läggas för lagring på fat ( i 16 år). Vi får lukta och skölja våra händer i den nu 65 %-iga spriten för att riktigt få fram den karaktäristiska doften av rök och tjära. Faktum är att den finns där redan innan spriten kommer i fat och blir whisky. Så man undrade varför de skall gömma den i 16 år innan man får dricka?? Lagavulin anses av många som den finaste av all skotska whisky. Men den som inte gillar kraftig rökig smak skall inte ge sig på denna. Det är ingen nybörjarwhisky brukar experterna säga, utan mer till för de utvecklade konnässörerna. Det är absolut en av mina favoriter. På kvällen bjuds vi till en överdådig Buffé på destilleriets gård. Utanför i viken trängs ett trettiotal båtar. Öns andra huvudnäring trängs på borden, krabbor, ostron, grillade pilgrimsmusslor, tillsammans med lax och andra läckerheter. Jag behöver väl inte nämna vad som fanns att dricka, med det fanns alkoholfria alternativ. Senare bjuds det upp till Ceilidh (Killi) igen. Några lokala förmågor sjunger gaeliska sånger innan Reelen tar över. Sen dansas det kvällen lång så svetten rinner efter ryggen. Avskeds och tacktal avlöser varandra innan vi i mörkret tar oss ner till gummibåtarna för att leta oss ut till rätt båt. Dessa två veckor har varit en fantastisk upplevelse. Trevliga människor har vi mött och vi har fått se en natur vi sent kommer att glömma (även om vädret kunde ha varit bättre). Efter gårdagens upplevelse vaknar vi upp i dimma (riktig dimma) över Port Ellen. Kollar av tidvattnet, slår på radarn och lägger en waypoint på Mull of Kentyre. Nu är det som vanligt igen, men det är en helt annan historia.
Nästa år (2002) går Classic Malts Cruise mellan den 13 – 26 juli, och den som funderar på att delta kan e-posta till; cmcruise@guinnessudv.com. eller gå in på http://www.worldcruising.com/classicmaltscruise/index.htm Andra länkar till Skottland http://www.scotland-info.co.uk/mull.htm Stig
|