Startsidan                                 

Båten

Bilder från resan

Resrutten

Loggbok för 2001

Loggbok för 2002

Vi som seglar

Budget/Facit

Classic Malt Cruise

Andra länkar

 

Vad kom det att kosta?

Det är ju inte alltid man har så mycket att gör när man är ute så här, så man kan ju i alla fall försöka hålla koll på hur mycket pengar man gör av med. Innan vi gav oss iväg räknade vi med att klara oss på ca 50,000.-, men det skulle bli lite till visade det sig.
Jag gjorde i ordning ett Kalkylblad i Excel som jag fyllde i varje dag, i stort sett. En kolumn för Hamnavgifter, en för Mat, en för Restaurang o.s.v. Nu i efterhand är det intressant att se hur det utföll. Var det något som vi förundrades över?
Njaa, kolumnen Diverse blev oväntat stor. Det kan bero på att vi efter en tid tyckte att ett par öl på pubben kanske inte riktigt var Restaurang. Kanalavgifter och bilhyra kom även de i slask-kolumnen.

Facit

Hamnar
Vi lämnade hemmahamnen den 19 maj 2001 och lämnade Jersey med flyg den 13 september 2001.
Det gör totalt 118 dagar. Under den tiden besökte vi 47 hamnar, som var avgiftsbelagda, och om jag räknat rätt så låg vi sammanlagt 82 nätter i dessa hamnar. Jag har inte räknat med Elizabeth Marina på Jersey, som var vår vinterhamn och kostnaden för den ingick i vinterhyran. Det blir 29 nätter som vi tillbringat i det fria, plus 7 nätter i St: Helier på Jersey innan vi åkte hem. Klart färre nätter i det fria än vad vi hoppats på, men valet är inte så stort när man lämnat våra trygga hemmavatten. Kostnaden för dessa 82 nätterna blev 10,935 .-. alltså ett snitt på 133.-/natt. Med tanke på att England med omnejd inte är något lågprisområde får man väl anse det som OK.
Slår man ut det på 111 övernattningar så blir det ännu billigare, 98.-/natt.
 

Distans - Bränsle
Även om man har en segelbåt så tillryggaläggs många sjömil för motor. För många. Vår totala distans blev 2600 M. (GPS)
Vi gick för motor i ca 345 timmar. Det gör ca 2000 M för motor. Det fina vädret vid passagen av Nordsjön gjorde att vi endast kunde segla 2-3 timmar, resten gick vi för motor. Större delen av resan ner genom Irländska sjön var antingen plattvatten eller att vi låg stilla vid för grov sjö.
Vår MD2040 drar ca 2,5 lit/tim. +- 1 dl. Våra kostnader för Diesel uppgick till ca 5,500.-. Utöver det så ingår också Gasol i bränslebudgeten på ca 1500.-.

Mat
Maten är inte så mycket att orda om. Äta måste man ju.

Diverse
Som jag tidigare nämnde så hamnade mycket på detta slaskkonto. En och annan öl, Bilhyra på Irland (2000.-), Kanalavgifter i Skottland på 2,500.-. Alla kostnader för tvätt, som på några ställen var ganska dyrt, hamnar här.
Det kan var inträden till diverse ställen eller andra icke definierbara kostnader. Tillsammans blev det ca: 8,750.-.

Restaurang
Till en början var ganska duktiga. Inte så mycket pengar på en sån onödig lyx. När vi väl kom över Nordsjön och kände att vi var "långt borta", blev det tätare mellan lyxen. Därav det taktiska draget att föra över Pub-besöken till Diversekolumnen.
Totalt slutade det på ca: 8,700.-. Till detta elände kommer kostnader för Vin& sprit, som oskyldigt inmundigats i sittbrunn eller kabyss, på ca: 2,450.-. Man kan ju undra om vi över huvud tagit såg något av de platser vi besökte....?

Båttillbehör
Som om det inte skulle vara nog med mat och dryck, så fanns det saker till båten som bara behövdes.
Till stor del var det Sjökort över Skottland och England, ett par Boll-fendrar och div annat som jag redan glömt. En del behövdes inför vintern på Jersey. Summa 6,400.-.

Sammanställning

Hamnavgifter  10 940 kr
   
Bränsle      7 000 kr
   
Mat      8 950 kr
   
Diverse      8 750 kr
   
Båttillbehör    6 400 kr
   
Restaurang      8 750 kr
   
Vin&sprit      2 450 kr
   
   53 240 kr

Slår vi ut det på oss två under 118 dagar så blir det ca: 225.-/person & dag. Då skall sägas att vi inte försökt särskilt hårt för att leva snålt, utan ett mer normal semesterleverne.

Vinterförvaring

Jag kom ganska tidigt på våren 2001 i kontakt med Hamnkapten på Elizabeth Marina på Jersey. E.M är en kommunal och ganska nybyggd (1998) Marina som kunde erbjuda ett bra avtal. Priset för att ligga där från 1:a oktober till sista April var 11,700.-. Standarden är mycket hög, med fina utrymmen för dusch och tvätt. El-stolpe till varje båt (vi låg i vattnet). Höga murar erbjuder ett bra skydd för kraftiga vindar.
Folket på Marinan var supertrevliga och hjälpsamma. Staden St:Helier är en pittoresk gammal stad och vi kände oss väldigt hemmastadda där efter en vecka. När jag åkt ner igen, i november, kändes det riktigt mysigt att gå där och luffa runt och sova i båten under några dagar. Jersey är en underbar ö.
Att ta upp båten för avspolning och bättring av bottenfärg kostade nästan 1,800.- skr, och det kanske inte är så billigt.
Zinkanoder o.dy är något dyrare än här hemma. I våras låg båten kvar på land under några dagar för vårputsning och torkning före bottenmålning. Det gick på 5,600.- med lyft och hyra av vagga m.m. och det var kanske väl dyrt. I slutet jämnade det ut sig, då jag i stort sett slapp betala för den el vi förbrukat under vintern, trots att vi haft en värmare inkopplade under de kallaste månaderna. En Cold-watch, ett värmeelement med termostat höll fuktfritt. En press täckte båten från aktern fram till masten. Vi packade inte undan någonting, utan allt sänglinne var färdigt att krypa ner i och det doftade nytvättat när jag kom ner i maj. Dessutom behövde vi inte betala hamnhyra, varken för hela september eller för de 19 dagar i maj före avfärden. Det gör 50 dagar fritt. Helt otroligt.
Så, slår vi ut alla kostnader på ca: 255 dagar på Jersey, blir det 77.-/dag. Helt Ok tycker jag.
Till detta kommer också kostnader för hemresa m.m på 3000.- för oss båda, men då kunde ju jag åka ner i november också.
 

Försäkring
Vi hade Pantaenius, som totalt kostade 17,200.- för Kasko och Ansvar.

Summering
Det är klart att det alltid tillkommer saker och ting som man inte räknat med, men i stort sett har det kostat vad vi tänkt oss, under detta året. Vi levde inte särskilt enkelt, men vi mådde bra.
Att vi sedan bestämde oss för att åka norrut i sista sekunden, det är en helt annan historia, men det kändes helt rätt då och det gör det nu.

Stig