Startsidan
Båten
Bilder från resan
Resrutten
Loggbok för 2001
Loggbok för 2002
Vi som seglar
Budget/Facit
Classic
Malt Cruise
Andra länkar
| |
Vad kom det att kosta?
Det är ju inte alltid man har så mycket
att gör när man är ute så här, så man kan ju i alla fall försöka hålla koll på
hur mycket pengar man gör av med. Innan vi gav oss iväg räknade vi med att klara
oss på ca 50,000.-, men det skulle bli lite till visade det sig.
Jag gjorde i ordning ett Kalkylblad i Excel som jag fyllde i varje dag, i stort
sett. En kolumn för Hamnavgifter, en för Mat, en för Restaurang o.s.v. Nu i
efterhand är det intressant att se hur det utföll. Var det något som vi
förundrades över?
Njaa, kolumnen Diverse blev oväntat stor. Det kan bero på att vi efter en tid
tyckte att ett par öl på pubben kanske inte riktigt var Restaurang.
Kanalavgifter och bilhyra kom även de i slask-kolumnen.
Facit
Hamnar
Vi lämnade hemmahamnen den 19 maj 2001 och lämnade Jersey med flyg den 13
september 2001.
Det gör totalt 118 dagar. Under den tiden besökte vi 47 hamnar,
som var avgiftsbelagda, och om jag räknat rätt så låg vi sammanlagt 82 nätter
i dessa hamnar. Jag har inte räknat med Elizabeth Marina på Jersey, som var vår
vinterhamn och kostnaden för den ingick i vinterhyran. Det blir 29 nätter som vi
tillbringat i det fria, plus 7 nätter i St: Helier på Jersey innan vi åkte hem.
Klart färre nätter i det fria än vad vi hoppats på, men valet är inte så stort
när man lämnat våra trygga hemmavatten. Kostnaden för dessa 82 nätterna blev
10,935 .-. alltså ett snitt på 133.-/natt. Med tanke på att England med omnejd
inte är något lågprisområde får man väl anse det som OK.
Slår man ut det på 111 övernattningar så blir det ännu billigare, 98.-/natt.
Distans - Bränsle
Även om man har en segelbåt så tillryggaläggs många sjömil för motor. För
många. Vår totala distans blev 2600 M. (GPS)
Vi gick för motor i ca 345 timmar. Det gör ca 2000 M för motor. Det fina vädret
vid passagen av Nordsjön gjorde att vi endast kunde segla 2-3 timmar, resten
gick vi
för motor. Större delen av resan ner genom Irländska sjön var antingen plattvatten
eller att vi låg stilla vid för grov sjö.
Vår MD2040 drar ca 2,5 lit/tim. +- 1 dl. Våra kostnader för Diesel uppgick till
ca 5,500.-. Utöver det så ingår också Gasol i bränslebudgeten på ca 1500.-.
Mat
Maten är inte så mycket att orda om. Äta måste man ju.
Diverse
Som jag tidigare nämnde så hamnade mycket på detta slaskkonto. En och annan
öl, Bilhyra på Irland (2000.-), Kanalavgifter i Skottland på 2,500.-. Alla
kostnader för tvätt, som på några ställen var ganska dyrt, hamnar här.
Det kan var inträden till diverse ställen eller andra icke definierbara
kostnader. Tillsammans blev det ca: 8,750.-.
Restaurang
Till en början var ganska duktiga. Inte så mycket pengar på en sån onödig
lyx. När vi väl kom över Nordsjön och kände att vi var "långt borta", blev det
tätare mellan lyxen. Därav det taktiska draget att föra över Pub-besöken till
Diversekolumnen.
Totalt slutade det på ca: 8,700.-. Till detta elände kommer kostnader för Vin&
sprit, som oskyldigt inmundigats i sittbrunn eller kabyss, på ca: 2,450.-. Man
kan ju undra om vi över huvud tagit såg något av de platser vi besökte....?
Båttillbehör
Som om det inte skulle vara nog med mat och dryck, så fanns det saker till
båten som bara behövdes.
Till stor del var det Sjökort över Skottland och England, ett par Boll-fendrar
och div annat som jag redan glömt. En del behövdes inför vintern på Jersey.
Summa 6,400.-.
Sammanställning
Hamnavgifter |
10 940 kr |
|
|
|
Bränsle |
|
7 000 kr |
|
|
|
Mat |
|
8 950 kr |
|
|
|
Diverse |
|
8 750 kr |
|
|
|
Båttillbehör |
6 400 kr |
|
|
|
Restaurang |
|
8 750 kr |
|
|
|
Vin&sprit |
|
2 450 kr |
|
|
|
|
|
53 240 kr |
Slår vi ut det på oss två under 118 dagar
så blir det ca: 225.-/person & dag. Då skall sägas att vi inte försökt
särskilt hårt för att leva snålt, utan ett mer normal semesterleverne.
Vinterförvaring
Jag kom ganska tidigt på våren 2001 i
kontakt med Hamnkapten på Elizabeth Marina på Jersey. E.M är en kommunal och
ganska nybyggd (1998) Marina som kunde erbjuda ett bra avtal. Priset för att
ligga där från 1:a oktober till sista April var 11,700.-. Standarden är mycket
hög, med fina utrymmen för dusch och tvätt. El-stolpe till varje båt (vi låg i
vattnet). Höga murar erbjuder ett bra skydd för kraftiga vindar.
Folket på Marinan var supertrevliga och hjälpsamma. Staden St:Helier är en
pittoresk gammal stad och vi kände oss väldigt hemmastadda där efter en vecka.
När jag åkt ner igen, i november, kändes det riktigt mysigt att gå där och luffa runt och
sova i båten under några dagar. Jersey är en underbar ö.
Att ta upp båten för avspolning och bättring av bottenfärg kostade nästan
1,800.- skr, och det kanske inte är så billigt.
Zinkanoder o.dy är något dyrare än här hemma. I våras låg båten kvar på land
under några dagar för vårputsning och torkning före bottenmålning. Det gick på
5,600.- med lyft och hyra av vagga m.m. och det var kanske väl dyrt. I slutet
jämnade det ut sig, då jag i stort sett slapp betala för den el vi förbrukat
under vintern, trots att vi haft en värmare inkopplade under de kallaste
månaderna. En Cold-watch, ett värmeelement med termostat höll fuktfritt. En press täckte båten från aktern
fram till masten. Vi packade inte undan någonting, utan allt sänglinne var färdigt
att krypa ner i och det doftade nytvättat när jag kom ner i maj. Dessutom
behövde vi inte betala hamnhyra, varken för hela september eller för de 19 dagar i maj
före avfärden. Det gör 50 dagar fritt. Helt otroligt.
Så, slår vi ut alla kostnader på ca: 255 dagar på Jersey, blir det 77.-/dag.
Helt Ok tycker jag.
Till detta kommer också kostnader för hemresa m.m på 3000.- för oss båda, men då
kunde ju jag åka ner i november också.
Försäkring
Vi hade Pantaenius, som totalt kostade 17,200.- för Kasko och Ansvar.
Summering
Det är klart att det alltid tillkommer
saker och ting som man inte räknat med, men i stort sett har det kostat vad vi
tänkt oss, under detta året. Vi levde inte särskilt enkelt, men vi mådde bra.
Att vi sedan bestämde oss för att åka norrut i sista sekunden, det är en helt
annan historia, men det kändes helt rätt då och det gör det nu.
Stig
|